tisdag 23 februari 2010

Living on the colorful side of life

Titeln är väl lite motsatsen till hur det känns just nu.
Men jag försökte mig på att "motsatsa mig lite" när jag gjorde Layouter och kort för ett tag sen.
Bara inte orkat sätta in dom i bloggen.

Just ja, innan bilderna.. några har undrat över mina svartare inlägg.
Jag har troligen diagnosen bipolär2. 
Försöker inse att det inte är något att skämmas över, och acceptera det.
Efter flera år där ingen vetat hur de ska hjälpa mig så får jag nu bättre hjälp och har precis påbörjat medicinering.
Jag är i upptrappning så vet ännu inte helt hur jag kommer må på de nya medicinerna.
Svårt, förvirrande och nytt. Men det förklarar mycket..väldigt mycket.

Nåväl nu kommer en bunt alster med massa färg som jag inte alls tycker särskilt mycket om, blev inte nöjd. Förutom med BAD LO'n. Den gillar efter att jag gjorde om den lite.
Men layouternas bilder älskar jag.

The title is the opposite of how I'm feeling inside right now.
But I tried to contradict myself in my scrapbooking a while ago.

Before the pics, some people have been wondering about my darker postings.
I am currently under treatment for a possible diagnosis of Bipolar2.
Realizing it's not shameful and trying to accept it.
After several years of people not knowing what to do with me I now have gotten good help and started a medication made just for me.
I've just begun this new medicine so I don't really know how I will react on it.
It's hard, confusing and new. Yet it explains so much... really much.

Well then, here are some creations of mine with a lot of color. And I don't really like them, not happy with them at all.Besides the one wit BAD, which means Bath in swedish I like it after modifications. But I love all the photos.

Det här är en bild av mig och en av mina systrar, när vi var till fjälls när vi var små. Hon håller i en sten som är alldeles klotrunt slipad av forsens vatten. Dessa stenar skapade som runda gryt vid sidan av forsen, som små bassänger där vi brukade bada. Jag håller i ett hjortron. Tänker på vår kärlek till naturen och vårt samiska ursprung. Och hur fånigt fina vi är i matchande jogging overaller, och mina fina rosa gummistövlar. 
Jag har skrivit om saker som jag älskar hos henne. Hennes händer behöver kanske förklaring, hon tar så fint i saker.. svårt att förklara. Syster ifråga är Rimna förresten.

Pappret är skrynkligt och skadat för jag råkade lägga den i soffan och sen så var det hundar som hann hoppa på den innan jag hann ta bort den *suck*


A pic of me and my sister Rimna sitting in the north of sweden . On the journaling-tag I've written things I love about her.  
 The paper is wrinkled up because of a "couch-and-dog" related accident.





 En ordlös LO som jag tänkte lämna in till en tävling men kom aldrig för mig. Det är en gammal bild på mig som bebis och vår familjs hund Lady. En collie som var lika klok som snäll och tog hand om mig och vaktade mig i alla lägen. Hon medverkade i att jag lärde mig gå, jag fick hålla i svansen och stappla efter och hon gick sakta för att jag inte skulle ramla.

A wordless layout with an old picture of me as a baby with our family-dog Lady. A collie that was intelligent and soo so kind. She took care of me and in some ways contributed to me learning how to walk. She let me hold her tail and walked slowly so I would not fall. Always protecting me.


En bild på mig badandes hemma hos mormor och morfar i moskosel. Jag har alltid varit ett vattendjur. Älskar att simma och bada. Tycker bilden är rolig för jag gillade inte att duscha lika mycket som att bada, och uppenbarligen så fanns det inget annat än en pytteliten balja.

Eller så tyckte jag att jag var rolig, jag har alltid varit en teater-apa. Älskar draperiet också, så fina blommor och färger. Det och den bajsbruna bakgrunden satte ton på layouten.

Har målat med akrylfärg bakom de stora bokstäverna.
Rev ut en bit ur en ordlista där ordet akva och ordet akvatisk med förklaring fanns med. 
Samma anledning till skrynkel på denna som den första.


A pic of me as a child bathing at my grandparents place. 
BAD means BATH.
I've always loved water, but not to take a shower. So I guess I decided to bath what so ever, and this was the only solution I could come up with with them not having a bathtub.The paper with words is from a dictionary with the swedish words for aqua and aquatic and it's meaning. Love the color of the shower-curtain with the lovely flowers. The shower-curtain was the inspiration of the color-scheme.
Painted some acrylic color behind the big lettering. 
The same dog mishap created the tattered wrinkled up look on this one.

                                          
Ville göra ett galet kort i galna färger. Detta blev resultatet. De små dödskallarna är puffiga klistermärken a`la 80-tal som glittrar och även kortet i sig glittrar. Målat lite med röd tuschpenna i burarna för att få extra sting i bilden och för att det ska se sådär skönt slarvigt och barnsligt ut.

Wanted to make a crazy card with wild colors and this is the result.                                           

1 kommentar:

Anna Maria Niia sa...

Wow, vad mycke fint du skapat!!!

Gillar färgkombosarna (stavas inte så...) på dina alster.

Blir alldeles rörd när jag läser dina tankar om mig! Älskar dig!!!

Kram